KK-1 katapultülés

A Szovjetunióban az első sugárhajtóműves vadászrepülőgépek fejlesztésével egyidőben, az 1940-es évek végén kezdtek hozzá a katapultülések tervezésének. Az első sikeres levegőben történt katapultálást 1947. június 24-én hajtották végre egy Pe-2-es bombázó fedélzetéről.

A Mikojan tervezőiroda által készített KK-1 típusú katapultülést a következő évben már egy MiG-9 UTI fedélzetén tesztelték, majd UTI MiG-15 vadászrepülőgépekkel próbálkoztak. A MiG-15 típus mellett ezt a katapultülést később az IL-28 bombázóknál, valamint az L-29 és a MiG-17-es repülőgépek egyes változatainál is alkalmazták.

Magyarországon az első sikeres katapultálást Ferencz István főhadnagy hajtotta végre 1952. július 17-én egy MiG-15bisz fedélzetéről. Korábban, 1951. október 2-án Turcsányi József alhadnagy sikertelenül kísérelt meg vészelhagyást.