SzK-1-M katapultülés

Az SZK-1M katapultülést a MiG-21 vadászrepülőgép-család F-13, PF és U változataiba építették be.

Katapultáláskor a kabintető és az ülés egyfajta kapszulaként védték a pilótát a nagy sebességű légáram káros hatásaitól. Később az ülés és a kabintető levált, majd kinyílt az ejtőernyő és a pilóta biztonságban földet ért. Mivel ez a megoldás kis magasságban történő katapultáláskor balesetveszélyesnek bizonyult, a MiG-21 későbbi típusváltozatain változtattak rajta.

A Magyarországon rendszeresített 80 db MiG-21 F-13-asból 30 db semmisült meg tizenkét hajózó halálát okozva. A 12 db kétüléses oktató MiG-21U-400-ból 1 db semmisült meg, kettő fő vesztette életét. A 6 db szintén kétüléses MiG-21 U-600-as repülőgépből kettő semmisült meg, két fő veszteséget okozva. A 24 db MiG-21PF-ből 7 db semmisült meg, két pilóta halálát okozva.