70 éves „Gém” a RepTárban

1951-ben gördült le a gyártósorról az a Jak-12R, amely a RepTár hangárjában került kiállításra.

A Jak-12, a Jak-10 koncepcióját továbbfejlesztve született meg. A vegyes építésű konstrukció ( fa, fém, és vászon ) Jak-12 első felszállására 1947-ben került sor a Szovjetunióban. Az alapváltozaton kívül, légi-mentő, úszótalpas hidroplán, és mezőgazdasági változatot is gyártottak. A Jakovlev tervezőiroda mérnökei a Jak-12-t, a gyártás évei alatt folyamatosan tökéletesítették.

Ennek a fejlesztési munkának eredményeként született meg a Jak-12R. A bevezetett újítások azt eredményezték, hogy a legjobb fel- és leszálló tulajdonságokkal rendelkező, az R változat lett.
A típust 1952-ben rendszeresítették a Néphadseregben felmerülő szállításai, illetve futárfeladatok ellátására. A beszerzésre került tíz darab repülőgép már használt állapotban érkezett Magyarországra. A repülőgépek a légierő magasabb egység parancsnokságainál, a repülő alakulatoknál, valamint a Kilián György Hajózó Tiszti Iskolán álltak szolgálatba. 1957-re már csak hét gép volt üzemképes, amelyből három darab átadásra került, az Országos mentőszolgálat keretén belül létre hozott, Légi Betegszállító Csoport részére. A megmaradó négy gépet, az akkor alakuló 86. vegyes repülőszázad, futárrepülő rajába osztották be. A raj 1964-es feloszlatásával a gépek a vadászrepülő ezredhez kerültek.

Világszerte kevés maradt ebből a típusból, Magyarországon pedig egyedül a Szolnoki Repülőmúzeumban lehet megcsodálni a Jak-12R „Gém”-et! 

Hamarosan ismét megtehetik ezt, a kedves RepTár Látogatók!

    

    


Forrás: régi Szolnoki Repülőmúzeum, aerofriends.hu
Fotó: régi Szolnoki Repülőmúzeum, Lente Zoltán, RepTár