Mil Mi-1 „Hare”

A magyar katonai repülés forgószárnyas korszaka 1955-ben kezdődött. Ekkor csupán 2 db Mi-4 helikopter állt a légierő rendelkezésére, ám üzemeltetésük tragikus repülőeseményekkel zárult.

A Mi-4 kedvezőtlen honi tapasztalatai miatt, csak 1961-ben érkezhettek meg a Mi-1-es futárhelikopterek, melyeknek az „M” változatát állította rendszerbe a Néphadsereg.
A Mi-1-es volt a Szovjetunió első sorozatgyártású helikoptere 1950-ben, melynek gyártási dokumentációját, licencszerződés alapján, megkapta a lengyel ipar is.
Az első magyar Mi-1 helikopter pilóták a Swidnik légibázison sajátították el a
Mi-1 vezetéséhez szükséges gyakorlati ismereteket (ez a repülőtér a helikoptergyártó cég oktatóbázisa is volt egyben). Előbb Kecskeméten, majd Szentkirályszabadján, végül Börgöndön üzemeltették a típust.  Kiképzési-, futár- és tűzvezetési feladatok ellátása mellett sebesültszállításra is alkalmazták, valamint a Belügyminisztériumnál légirendészeti és határőrizeti feladatokat is végzett. A sokoldalú és megbízható Mi-1M helikopter több, mint 20 évig szolgált hazánk légterében. A megbízható gép nagyban hozzájárult a helikopterek elfogadottságához a seregben. Korának egyik meghatározó és sikeres helikoptere volt a „Hare” NATO kódnéven ismert forgószárnyas.
A RepTárban kiállított Mi-1M-et Lengyelországban gyártották (WSK-Swidnik), 1963 áprilisában érkezett hazánkba. A repülőmúzeum 2016-os nyitása óta több tízezer látogató vehette közelebbről is szemügyre a 2015-ben újra festett gépet. Hangáros tárlatvezetéseinknél kötelező megálló!
 
 
forrás: Kenyeres Dénes: Könnyűhelikopterek ( Mi-1M, Ka-26 ) története a magyar haderőben 1961-1990, JETfly, Győri János: A magyar katonai repülés kronológiája 1945-2008
fotó: Pinterest J.Rudolf, Győri János: A magyar katonai repülés kronológiája 1945-2008, Régi Szolnoki Repülőmúzeum, Lente Zoltán, RepTár