Mi-24V „Csőrike II.”

Törzs hossza 17,50 m
Rotorátmérő 17,30 m
Max. felszállósúly 12 000 kg
Hajtómű 2 x 1600 kW-os (2200 Le) Izotov TV3-117A, tengelyteljesítményt szolgáltató gázturbinás hajtómű
1 x AI-9 segédhajtómű (indító hajtómű)
Legnagyobb sebesség 335 km/h
Hatótáv 450 km
Csúcsmagasság 4 500 m
Személyzet 2 fő + 10 szállítható utas
Fegyverzet (változattól függően) 1 x JakB-12,7 négycsövű, 12,7 mm-es Gatling-rendszerű nehézgéppuska
1 x GS-30-2K 30 mm gépágyú
irányított rakéták: 4 x Falanga / 4 v 8 x Sturm
nemirányított rakéták: 57 mm vagy 80 mm rakétakonténer
2 x 100 kg/ 2 x 250 kg/ 1x 500 kg nemirányított bombák
A Mi-24 helikopterek megvásárlása mellett az 1970-es évek végén döntött az akkori Országgyűlés. Az új harceszköz rendszeresítése a gerincét adta a csapatrepülő fegyvernem mennyiségi és minőségi fejlesztéseinek. Az első négy forgószárnyas végül 1978. augusztus 24-én szállt le Szentkirályszabadján. Kezdetben D változatú példányokat vásároltunk, az eredeti négy 005, 006, 007, 008 oldalszámú gépeket a százas, majd az ötszázas széria követte, ezek oldalszámai eggyel, illetve öttel kezdődtek. 1985-ben érkeztek meg a helikopterek V-változatainak első példányai, majd 1989-től a ’90-es évek közepéig a P-modellek. Bár elméletileg mindhárom ugyanabba a verzióba tartozott, számos kisebb-nagyobb különbség is volt közöttük, melyek a sorozatgyártás során történő változtatásokból eredtek.

Csőrike II. festését 2010-ben alakították ki. Az elhatározás onnan indult, hogy az akkori bázisparancsnok, Lamos Imre dandártábornok 2010-ben készült nyugdíjba menni. A közvetlen kollégái kipuhatolták, hogy a legnagyobb ajándék az lenne számára, ha Csőrike újra a levegőbe emelkedhetne. A kollégák utánanéztek a dolognak és kiderült, hogy Csőrike már biztosan nem repülhet többé. A megoldás az lett, hogy festenek egy Csőrike II-t. A kiválasztott helikopter a 716-os oldalszámú Mi-24V lett, festésére ismét Simkó Zsoltot keresték meg, aki elkészítette a terveket. Az alapfestésre, akárcsak az Aranyszarvas esetében, a szolnoki hangárban került sor a repülőműszaki állomány hathatós segítségével. A műszakiak a szükséges mértékig szétszedték és felbakolták a harci helikoptert, a szükséges részeket kitakarták, az eredeti festést felcsiszolták, és alapozták a felületet, így készítve elő a munkát a művésznek. A festéshez 25-30 liter festék kellett. Ezúttal a függesztmények, azaz két póttartály, két B8V-20 nem irányított rakéta blokk, a Sturm irányított rakéta indítócsövei és a két EVU is különleges, fekete alapon lángnyelves díszfestést kaptak. Ezek felszerelve optikailag még nagyobbnak láttatták a helikoptert, és még látványosabbnak a festését. A teljes festéshez tizenöt különböző színt használt fel a művész, aki több színt helyben kevert, a végeredményhez pedig a House of Color 3D effekt lakkjait is felhasználta.