MiG-17PF sugárhajtóműves vadászrepülőgép

Hajtómű típusaVK-1F
Hajtómű tolóerő3380 kp
Fesztávolság12,60 m
Szárnyfelület22,60 m²
Hosszúság11,68 m
Magasság3,80 m
Szerkezeti tömeg3 930 kg
Maximális felszállótömeg6 630 kg
Maximális sebesség1 123 km/h
Leszálló sebesség170-190 km/h
Nekifutási úthossz700 m
Csúcsmagasság15 580 m
Hatótávolság1 140 km
Lokátor típusaRP-1
Gépágyú3 darab 23 mm-es NR-23 gépágyú
Lőszer180 darab (23mm)
Első generációs szovjet vadász A MiG-17PF szovjet sugárhajtóműves vadászrepülőgép. Különböző változataiból több mint 10 000 db készült. A Magyar Néphadsereg 12 darabot állított hadrendbe belőle, amelyek 1955 és 1974 között szolgáltak. NATO-kódja: Fresco. A MiG-15-öst fejlesztették tovább A Mikojan-Gurjevics tervezőirodában kifejlesztett prototípus 1950-ben szállt fel először. A repülőgépet a MiG-15 továbbfejlesztésével alakították ki, szerkezetük nagyrészt megegyezik. A legjelentősebb módosítás az új, kettős nyilazású szárny. Emellett a szárnyak felső részére 3-3 terelőlap került, míg a MiG-15-n csak 2 volt. A törzs hátsó részén, a hajtómű alatt egy vékony pótvezérsíkot kapott. A MiG-17-be kezdetben a MiG-15-nél is alkalmazott Klimov VK-1 gázturbinás sugárhajtóművet építették, de néhány későbbi változat, így a PF-is, a VK-1 utánégetővel felszerelt változatát, a VK-1F hajtóművet kapta. A típust 1952-ben állították hadrendbe a Szovjetunióban, ahol 1958-is folyt a sorozatgyártása. Lengyelországban és Kínában később is folytatták az előállítását. A típust a Varsói Szerződés összes országában, valamint számos afrikai és ázsiai államban rendszeresítették. A legtovább Albánia üzemeltette. A vietnami háborúban A MiG-17 első harci alkalmazására a vietnami háborúban került sor. Habár lassúbb volt, mint a korszerűbb MiG-21-es, az észak-vietnami pilóták kedvelték a jó manőverezőképessége miatt. A MiG-17-essel jóval modernebb amerikai vadászgépeket is sikerült lelőni. A típus részt vett az arab-izraeli háborúban is. Oktató nélkül kellett megtanulni vele repülni Magyarország az F és a PF változatot rendszeresítette. Az F utánégetős gázturbinát kapott, a PF pedig ennek a fedélzeti lokátorral felszerelt változata. 1955. február 15-étől kezdődött meg az elméleti átképzés a MiG-17PF típusra. Az első hat gép vasúton érkezett meg 1955. április 23-án Kecskemétre. Ekkor a pilóták már a gyakorlati képzésen voltak a Szovjetunióban. Mivel a típusnak nem volt kétüléses oktató változata, az elméleti alapok elsajátítását követően már élesben kellett repülni vele. A Magyar Néphadsereg az F változatból 20 darabot alkalmazott, veszteség nélkül. A 12 PF-ből egy gép semmisült meg, egy hajózó halálát okozva. A kiállított PF változat 1955-ben készült a Szovjetunióban, gyári száma: 0405.