SZD-30 Pirat (Kalóz) vitorlázó repülőgép

Szárnyfesztávolság 15 m
Szárnyfelület 13,8 m2
Hosszúság 6,86 m
Szerkezeti tömeg 260 kg
Maximális felszállótömeg 370 kg
Maximális sebesség 250 km/h
Legjobb siklószám 33
Legkisebb merölősebesség 0,7 m/s
A lengyel PZL-Bielsko repülőgépgyár által gyártott vitorlázó repülőgép első repülését 1966-ban hajtotta végre. 1967-ben kezdődött a típus sorozatgyártása és közel nyolcszáz darab készült belőle.

A PIRAT együléses, standard kategóriájú, jó teljesítményű vitorlázó-repülőgép, amelyet gyakorló és teljesítményrepülésre terveztek.
Fa konstrukció. Vállszárnyú, T elrendezésű vezérsíkkal. A szárny háromrészes, a külső részek jellegzetesen V-be állítottak. A szárny középrész téglalap alakú, szárnyszelvénye egyforma, lamináris, elcsavarás nélküli, szerkezete hosszmerevítős, azaz főtartó nélküli. A szárny merőlegesen kibocsátható féklapokkal rendelkezik. A szárny külső részei trapéz alakúak, egy főtartósak, réteges-lemez borításúak. A fából készült törzs borítása szintén réteges lemez. A kabintető oldalra nyílik, két csuklóra van felfüggesztve, és szükség esetén ledobható. 

A HA-4347 lajtsromú, 1V farokjelű Piratot a Délvidéki Aero Club 1930. Vitorlázórepülő Szakosztály ajánlotta fel a RepTárnak.

HA-4347   Délvidéki Aero Club 1930
SZD-30 Pirát 07-es széria S-0707 gyári szám
Együléses, gyakorló és teljesítmény vitorlázó repülőgép.
Gyártó: WSK-Swidnik Lengyerország
Elkészült: 1976.05.20.
Tervezett üzemidő: 3200 repült óra
Gyártás végeztével első berepülése:        1976.05.20. Swidnik
Magyarországi átvételi berepülése:           1976.08.05. Budaörs
Használatba vétel első szegedi repülése: 1976.08.07. Szeged
Utolsó repülése:                                         2012.09.09. Szeged
Összes repült idő: 4147 óra 45 perc
Összes felszállás: 4165
 
Mindvégig a szegedi egyesület tulajdonában repült.