A MiG–15 Szovjetunióban a Mikojan–Gurjevics-tervezőirodában lett kifejlesztve. Az első kísérleti példány 1946 végén repült először. A tervezőpáros 1947-ben Sztálin-díjat kapott munkájuk elismeréseként. A kitüntetés mellé 150-150 ezer rubel pénzjutalom is járt.
A MiG 15 sorozatgyártása 1948 tavaszán kezdődött meg Igazi siker repülőgép volt, mely felülmúlta szinte minden vetélytársát. Ez volt az első nagy darabszámban gyártott sugárhajtású repülő. Nem csak a jó repülési és manőverező képessége járult hozzá a hírnevéhez, hanem az egyszerű földi kiszolgálás és karbantartás is. Például az egyik oldali szárnycsere egy négyfős szerelőcsapatnak 25 percig tartott. Mivel a törzs hátsó része a hajtómű javításához és cseréjéhez leszerelhető (hátra húzható) volt, így a hajtóműcsere is csupán egy órát vett igénybe.A MiG–15 repülőgép egyszemélyes, középszárnyas felépítésű, erősen nyilazott szárnyakkal és vezérsíkokkal rendelkezett. A törzs kör keresztmetszetű, legnagyobb átmérője 1,45 m.
Fegyverzete a törzs orr-részében, alul elhelyezett fegyverbölcsőbe beépített csöves tűzfegyverekből állt. Fegyverzetét egy darab N–37 vagy Nugyelman–Szuronov NSZ–37 típusú gépágyú 40 db-os lőszerjavadalmazással, valamint két Nugyelman–Rihtyer NR–23 vagy Nugyelman–Szuronov NSZ–23 típusú gépágyú alkotta, 80–80 db-os lőszerjavadalmazással. A gépágyúk elektromos vezérlésű pneumatikus zárszerkezetekkel voltak ellátva.
Célzókészüléke giroszkopikus, ASZP–IB típusú, amelyhez SZ–13 típusú fotógéppuska tartozott. A szárnyakra bombák és üzemanyag-póttartályok is szerelhetők. A bomba zárak elektromos működtetésűek, 50–250 kg-os bombák felfüggesztésére alkalmasak.
Magyarországra 1951-ben összesen 10 db együléses vadász és 4 db UTI MiG–15 kétüléses gyakorló gép érkezett.
Az első önálló magyar sugárhajtású repülést 1951. augusztus 24-én Mezőfi István őrnagy hajtotta végre. A MiG–15 Magyarországon a nyilvánosság előtt először az 1952. április 4-i díszszemlén mutatkozott be, amikor 20 db MiG–15 húzott át a Hősök tere fölött. A Magyar Néphadseregnek összesen 104 darab MiG-15bisz típusú repülőgépe állt hadrendbe 1952-75 között.
Az 1960-as évek elején a hadrendbe állított újabb típusok miatt megkezdődött a magyar MiG–15-ösök folyamatos kivonása. Az utolsó megmaradt példányokat 1975-ben selejtezték ki.
Felhasznált irodalom:
AeroHistoria 1987-1988
HonvédségiSzemle 2001
Néphadsereg 1982