MiG-17PF - 65 évvel ezelőtt…

Egy kerek évforduló kapcsán állítjuk fókuszba a Fresco natokóddal jelzett, RepTárban is megtalálható MiG repülőgépet!

A MiG-17 egyike volt a Varsói Szerződés alap-vadásztípusainak, de több szovjetbarát államban is hadrendben állt. A MiG-15 sugárhajtású vadászgép továbbfejlesztett verziója, amely elődjével ellentétben, már könnyen manőverezhető volt hangsebesség közeli sebességen. P változata RP-1 Izumrud radarral felszerelt, s így éjszaka és bonyolult időjárási viszonyok között is bevethető, míg az F verzió Klimov-VK1F utánégetős hajtóművet kapott, amelynek köszönhetően nagyobb tolóerőt volt képes kifejteni. A fejlődés következő lépcsője a PF variáns volt, amely utánégetővel és radarral egyaránt rendelkezett.
A Magyar Néphadsereg a MiG-17-esekből az F és a PF verziót rendszeresítette. Ez utóbbiból légierőnkben mindössze egy tucat állt hadrendben, 1955-1974 között. A kiválasztott hajózóállomány a Szovjetúnióban kapta meg az átképzést a típusra. Első pilótánk, aki MiG-17PF típussal repült, Vázsonyi Miklós százados volt, 1955. március 8-án. Magyarországi szolgálatának 19 éve alatt, a tizenkét PF-ből egy gép semmisült meg, egy hajózó halálát okozva. (A szerencsétlenül járt pilóta az a Mezőfi István volt, akinek nevéhez fűződik az első önálló magyar sugárhajtású repülés.)
A RepTárban kiállított MiG-17PF 1955-ben készült a Szovjetunióban, gyári száma: 0405, innen kapta a 405-ös oldalszámát. Összesen 1462 órát, 26 percet töltött a levegőben, 1974.01.10-én repült utoljára Kecskeméten. Kivonása után a szolnoki katonai repülőtéren lévő „ősmúzeum”-ba került. A RepTárba 2015. december 15-én, hajnali 3 órakor költözött, ahol a MiG-soron, a harmadik helyet tudhatja magáénak.
 
Fotók: Joe gyűjteménye és Lente archív