KM-1M katapultülés

A KM-1M katapultülés egy teljesen automatizált mentési mechanizmussal felszerelt 135 kg össztömegű rakétahajtású pilótamentő rendszer, mely egyrészt biztosítja a repülőszemélyzet stabil helyzetét a repülőgép fülkéjében, illetve lehetővé teszi a gépszemélyzet számára a repülőgép vészhelyzeti biztonságos elhagyását 0 és 20.000 m magasság illetve 130-1200 km/h sebesség között. Az ülés nem „duplanullás”, ugyanis az ülés fő ernyőjének biztonságos belobbanásához minimum 130 km/h sebesség szükséges a földön.

Magyarországon a KM-1M katapult ülést a MiG-21MF, MiG-21UM, MiG-21bisz, MiG-23MF és a MiG-23UB típusú repülőgépekben használták, 1971 és 1996 között.

Az ülés első használatára 1975. december 18-án került sor, amikor a 8112-es oldalszámú MiG-21MF típusú vadászrepülőgépből Talán László százados hajtott végre sikeres gépelhagyást. A típus legutolsó használatára, 1996 szeptember 18-án került sor, amikor az 5822-es oldalszámú MiG-21bisz-ből katapultált szintén sikeresen Dobay Attila százados.

A Magyarországon rendszeresített 50 db MiG-21MF-ből, 9 db semmisült meg, három pilóta halálát okozva. A 27 db kétüléses MiG-21UM-ből, 6 db zuhant le, hat fő hajózó vesztette életét. Ennél a típusnál volt két baleset, amikor a személyzet első kabinban ülő tagja nem élte túl a katasztrófát. Két esetben mindketten sikeresen katapultáltak, de sajnos két katasztrófában mindkét hajózó életét vesztette. A 62 db MiG-21bisz változatból 20 db repülőgép semmisült meg, a balesetekben három pilóta vesztette életét. A 12 db MiG-23MF-ből három gép zuhant le, egy fő repülőgép vezető halt meg. A 4 db kétüléses MiG-23UB oktató repülőgépből kettő semmisült meg, négy fő hajózó halálát okozva, így kimondhatjuk, hogy ennek a géptípusnak volt a legrosszabb baleseti statisztikája.

A KM-1M rendszeresítésének 25 éve során összesen 48 alkalommal hajtottak végre a típussal katapultálást a Magyar Légierőben, melyekből 31 esetben volt sikeres a gépelhagyás, de sajnos 17 esetben tragédia történt. A sikertelen katapultálások nagy száma nem az ülésnek volt köszönhető, hanem a szerencsétlenségeket előidéző okoknak és körülményeknek.