MiG-15bisz sugárhajtóműves vadászrepülőgép

Hajtómű típusa VK-1A
Hajtómű tolóerő 2700 kp
Fesztávolság 10,60 m
Szárnyfelület 20,60 m²
Hosszúság 10,86 m
Magasság 3,81 m
Szerkezeti tömeg 3681 kg
Maximális felszállótömeg 6130 kg
Maximális sebesség 1050 km/h
Leszálló sebesség 170-180 km/h
Nekifutási úthossz 680 m
Csúcsmagasság 15500 m
Hatótávolság 1395 km
Gépágyú 1 darab 37 mm-es NR-37 gépágyú ,2 darab 23 mm-es NR-23 gépágyú
Lőszer 40 db (37 mm), 120 db (23 mm)
Az első generációs sugárhajtású A MiG-15bisz szovjet első generációs sugárhajtású vadászrepülőgép. Első harci alkalmazására a koreai háborúban került sor. A Magyar Néphadsereg 104 darabot rendszeresített belőle, amelyek 1952 és 1975 között álltak szolgálatban. NATO-kódja: Fagot-B. Óriási példányszámban gyártották A Mikojan–Gurjevics tervezőirodában kifejlesztett prototípus 1947. december 30-án szállt fel először. Hajtóműve kezdetben az RD-45 Rolls-Royce „Nene” gázturbina szovjet másolata volt, de a bisz-eket már Klimov VK-1 hajtóművel látták el. A MiG-15-ösből a Szovjetunióban több mint 12 ezer darabot gyártottak. Licenc alapján Csehszlovákiában, Lengyelországban és Kínában is készítették. Ezekkel a változatokkal együtt a teljes gyártási darabszáma eléri a 18 ezret. Magyarországon A magyar légierő sugárhajtású korszaka 1951-ben kezdődött, ekkor érkeztek meg az első MiG-15-ös repülőgépek: 10 db együléses vadász és 4 db UTI MiG–15 kétüléses gyakorlógép. Az első önálló magyar repülést 1951. augusztus 24-én Mezőfi István alezredes hajtotta végre. A MiG-15-ösök először az1952. április 4-i díszszemlén szerepeltek a nyilvánosság előtt: egy húsz gépből álló kötelék húzott el a Hősök tere fölött. Az első katapultálások is ehhez a típushoz kötődnek. Az első sikeres vészelhagyást Ferencz István főhadnagy hajtotta végre 1952. július 17-én. Kivonásuk a hadrendből Az 1960-as évek elejétől a korszerűbb, újabb típusok megjelenése miatt megkezdődött a MiG-15-ösök fokozatos kivonása a hadrendből. 1966-ban egyetlen év alatt 30 gépet selejteztek ki. Az 1970-es évek elején a megmaradt példányokat terepszínű festéssel látták el - az aljuk világoskék volt -, és harcfelderítőként alkalmazták. Az utolsó MiG-15-öst 1975. augusztus 31-én vonták ki. A kiállított gép 1951-ben készült a Szovjetunióban, gyári száma: 31530912.