A Saphir-5 indítóberendezés segítette az L-39 „Albatrosz” gyakorló repülőgép AI-25TL turbinájának beindítását. Fő részei a levegőgenerátor, a tüzelőanyag-, az olaj-, a levegő-, a vezérlő- és az indítórendszer. Az SzV-25 típusú sűrített levegős önindító a hajtóműre volt felépítve. A Saphir indításáról egy elektromos indítómotor gondoskodott. Amint a repülőgép hajtóműve elérte a 41,5-44,5 %-os névleges fordulatszámot, az üzemanyag rendszerbe épített elektronika lekapcsolta a levegőgenerátort.
A csehszlovák fejlesztésű, sugárhajtóműves L-39 1968-ban repült először. Az oktató repülőgépből a Magyar Légierő a rendszerváltás után 24 darabot kapott a Német Demokratikus Köztársaság légierejének hagyatékából. A 20 szolgálatba állított példány 1994 és 2009 között repült.
Turbina: kétfokozatú axiális
Maximális üzemmód fordulatszám: 50 500 1/min
Alapgáz üzemmód fordulatszám: 43 800 1/min
Levegő szükséglet: 71 kg/min
Tömeg: 40,5 kg
A levegős önindító teljesítménye: 22 kW